Blog - Συμβουλές φωτισμού για ξεκούραστο διάβασμα

Swipe to the left
Συμβουλές φωτισμού για ξεκούραστο διάβασμα
14 Σεπτεμβρίου 2016

Οι Ιατρικές γνώμες συμφωνούν στο ότι δεν υπάρχει απόδειξη πως διαβάζοντας με χαμηλό φωτισμό, επιβαρύνουμε την όρασή μας.
Ωστόσο, ο καλός φωτισμός μειώνει την εμφάνιση συμπτωμάτων όπως καταπόνηση των ματιών και πονοκέφαλος, και κάνει το διάβασμα περισσότερο απολαυστικό. Η επιλογή ενός μη ικανοποιητικού φωτισμού για ανάγνωση δεν δημιουργεί κάποια μόνιμη βλάβη, αλλά μπορεί να προκαλέσει έναν δυσάρεστο πονοκέφαλο. Κάνοντας οποιαδήποτε εργασία που απαιτεί ιδιαίτερη προσπάθεια αυτοσυγκέντρωσης και προσοχής απ’τη μεριά μας σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, θα έχει ως αποτέλεσμα την καταπόνηση των ματιών με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Ένα κοινό λάθος που κάνουμε είναι να διαβάζουμε με καλό φωτισμό αλλά σε σκοτεινό δωμάτιο. Όταν το βλέμμα φύγει απ’το σημείο που διαβάζουμε και “περιπλανηθεί” στο σκοτεινό δωμάτιο τότε οι κόρες των οφθαλμών διαστέλλονται με αποτέλεσμα τα μάτια να κουράζονται εύκολα, κάτι που συχνά αισθανόμαστε όταν διαβάζουμε στο κρεβάτι.

Γενικότερα, μια σίγουρη πρόταση είναι η χρήση φωτιστικών γραφείου. Πρόκειται για μικρά φωτιστικά τα οποία μπορούν να περιστρέφονται καθώς και να αυξομειώνεται η απόσταση τής λάμπας απ’το σημείο ανάγνωσης.  Έτσι ελέγχουμε κατά βούληση την κατεύθυνση του φωτός. Αν και τα φωτιστικά γραφείου είναι η καλύτερη λύση ως φωτισμός πολλαπλών κατευθύνσων, ένα επιτραπέζιο φωτιστικό με αμπαζούρ που κατευθύνει το φως προς τα κάτω (και όχι στο δωμάτιο) θα ήταν επίσης μια κατάλληλη επιλογή.

Μια έξυπνη ιδέα είναι να επωφεληθούμε συνολικά από την περιρέουσα φωτιστική κατάσταση του σπιτιού. Φωτιστικά γραφείου, επιτραπέζια φωτιστικά, κρυφοί φωτισμοί κουζίνας μεταξύ άλλων ειδών φωτισμού που υπάρχουν στους χώρους, μπορούν να μας διευκολύνουν όταν εργαζόμαστε κοντά στο αντικείμενο εργασίας και για πολλή ώρα και να μειωθεί επομένως ο κίνδυνος καταπόνησης των ματιών.

Οι αντανακλάσεις που προκύπτουν από κάποιο παράθυρο που βρίσκεται ακριβώς εμπρός ή πίσω απ’την θέση ανάγνωσης επιβαρύνουν τα μάτια.
Μπορείτε να μετακινήσετε ή να προσαρμόσετε την θέση εργασίας σας, να κλείσετε τις περσίδες, ή να φροντίσετε ώστε τα γυαλιά σας να έχουν αντι-ανακλαστική επίστρωση για μείωση της αντανάκλασης. Οι αντανακλάσεις έντονου φωτός απ’την οθόνη του Υπολογιστή καλό είναι να αποφεύγονται. Η συνεχόμενη μετατόπιση των pixels των οθονών των υπολογιστών ή των υπολοίπων έξυπνων συσκευών μας, καθώς διαβάζουμε σε αυτές προκαλούν έντονη καταπόνηση των ματιών (γνωστό και ως Computer Vision Syndrome). Μια λύση είναι η μείωση της φωτεινότητας των οθονών.

Αν το έντονο φως σάς δυσκολεύει, χρησιμοποιήστε ένα προτατίφ αντί για φωτιστικό γραφείου, για μείωση της αντανάκλασης και για να μετριάσετε την ένταση. Ίσως ξεκουράζει τα μάτια σας ένα θερμό φως, ως προς την θερμοκρασία χρώματος, παρά ένα ψυχρό. Αναζητώντας το σωστό φως για τα μάτια σας, να θυμάστε πως: τα μάτια σας θα σας πούν τι θέλουν. Αν δεν είναι κατάλληλος ο φωτισμός θα δείτε συμπτώματα κόπωσης στα μάτια, κάψιμο, ερυθρότητα, πόνος στο ύψος των φρυδιών, πονοκέφαλο ή αλληθώρισμα.

Τα μάτια μας χρειάζονται κατά 1% περισσότερο φως κάθε χρόνο, στο διάβασμα. Όταν ένα παιδί είναι 10 ετών μπορεί να διαβάζει με λαμπτήρα ισχύος 40W ή σχεδόν με οποιδήποτε φως. Στην ηλικία των 60 διαβάζουμε με λαμπτήρα ισχύος 100W. Η σχέση ισχύος και μονάδας φωτισμού έχει τις εξής αντιστοιχίες, χρήσιμες για την αναζήτηση τού κατάλληλου λαμπτήρα:

  • 40 watts: Αναζητούμε τουλάχιστον 450 lumens
  • 60 watts: Αναζητούμε τουλάχιστον 800 lumens
  • 75 watts: Αναζητούμε τουλάχιστον 1.100 lumens
  • 100 watts: Αναζητούμε τουλάχιστον 1.600 lumens

Πηγές:

http://blog.1000bulbs.com/home/the-best-light-for-reading

http://visionsource.com/blog/lighting-tips-for-less-eye-strain-and-better-visibility/

Copyright © 2018 FOS Designed and developed by Netsteps