Blog - Μήπως τα φώτα σας αφήνουν τους φιλοξενούμενούς σας ξύπνιους;

Swipe to the left
Μήπως τα φώτα σας αφήνουν τους φιλοξενούμενούς σας ξύπνιους;
12 Απριλίου 2017
Πρωταρχική λειτουργία ενός ξενοδοχείου είναι να εξασφαλίσει έναν καλό νυχτερινό ύπνο για τους πελάτες του. Ιδανικά, αυτό σημαίνει ότι ο φωτισμός του δωματίου δεν αφήνει τους ένοικους ξύπνιους. Ένας απαλός και αμυδρός φωτισμός σε ελκυστικά ζεστούς τόνους θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Σωστά; Όχι απαραίτητα. Τώρα που έχουμε αρχίσει να κατανοούμε τις βιολογικές επιπτώσεις του φωτός, φαίνεται ότι πολλά περιστατικά αϋπνίας προκαλούνται από το ίδιο το άτομο. Τα βιολογικά μας ρολόγια μας ειδοποιούν πότε να ξυπνήσουμε, πότε να νιώσουμε κουρασμένοι, και πότε να αποκοιμηθούμε. Αυτά τα ανακλαστικά επηρεάζονται από το χρώμα και την φωτεινότητα του φωτός γύρω μας. Συγκεκριμένα, το φως υψηλής έντασης που περιέχει πολύ μπλέ μας κάνει να νιώθουμε ξύπνιοι και σε εγρήγορση, ενώ η απουσία τέτοιου φωτός μας βοηθάει να κοιμηθούμε. Φυσικό ή τεχνητό Είμαστε καθορισμένοι να αρχίζουμε να νιώθουμε νυσταγμένοι γύρω στη δύση του ηλίου, όταν το φως αργοσβήνει από τον ουρανό και το ψυχρό μπλέ παραχωρεί τη θέση του στο ζεστό κόκκινο. Αυτό ενεργοποιεί την απελευθέρωση της μελατονίνης, της ορμόνης για τον ύπνο, και είναι ό,τι χρειάζεται για έναν καλό υπνάκο. Αλλά αυτό που κάνουμε στην πραγματικότητα είναι να συγχέουμε το βιολογικό μας ρολόι ανάβοντας τεχνητά φώτα και παραμένοντας δραστήριοι για πολλή ώρα μετά τη δύση του ηλίου. Σχετική έρευνα δείχνει ότι οποιοσδήποτε φωτισμός το βραδάκι ή τη νύχτα εμποδίζει την παραγωγή της μελατονίνης. Ο Lac Schlanger, προϊστάμενος στον επιστημονικό τομέα της Philips, εξηγεί: ‘οι φωτοϋποδοχείς μέσα στα μάτια μας, ακόμα κι όταν τα μάτια μας είναι κλειστά, χρειάζονται μόνο να εντοπίσουν λίγους παλμούς φωτός έτσι ώστε το σώμα να καταστείλει την παραγωγή της μελατονίνης και να προωθήσει την αϋπνία. Σε μελέτες του Bergisch University του Wuppertal στη Γερμανία σε συνεργασία με την Osram, ερευνήθηκε το κατά πόσο η χρήση ειδικού φωτισμού που προσαρμόζεται στους βιολογικούς ρυθμούς θα βοηθούσε τους πελάτες ενός ξενοδοχείου να αισθάνονται πιο ενεργητικοί μέσα στην ημέρα και να κοιμούνται καλύτερα τη νύχτα . Μια ομάδα 40 ατόμων εκτέθηκε σε κανονικές συνθήκες φωτισμού του ξενοδοχείου, και μια δεύτερη ομάδα πέρασε δύο ημέρες σε συνθήκες φωτισμού που προσομοίαζαν με το φυσικό φως του ουρανού. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ο ειδικά προσαρμοσμένος φωτισμός στους βιολογικούς ρυθμούς μείωσε τα συμπτώματα του στρες, της κούρασης και της δυσφορίας στην ομάδα δοκιμής, τη διάρκεια της μελέτης. Η ποιότητα του ύπνου αυξήθηκε και το αίσθημα ανησυχίας κατά τις νυκτερινές ώρες μειώθηκε εξαιτίας της ταχείας μείωσης του επιπέδου μελατονίνης το πρωί και της ταχείας αύξησης το βράδυ. Τα μέλη της ομάδας δοκιμής ανέφερε επίσης πως αισθάνονταν λιγότερο κουρασμένοι κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ο Andreas Wojtysiak, ανώτερο επιστημονικό στέλεχος υγείας της Osram, εξηγεί: «Το έντονο φως με υψηλά επίπεδα του μπλε φωτισμού είναι αντιπαραγωγικό το απόγευμα και το βράδυ, διαταράσσοντας τον Κιρκάδιο ρυθμό και προκαλώντας τη μείωση της ποιότητας του ύπνου. Το θερμό λευκό φως από την άλλη, σε χαμηλά επίπεδα φωτεινότητας είναι ακατάλληλο για το πρωί και την ημέρα γιατί δεν διεγείρει το ρολόι του σώματος και τον Κιρκάδιο ρυθμό ώστε να υπάρχει εναλλαγή μεταξύ της λειτουργίας ανάκτησης (νύχτα) και της λειτουργίας δραστηριοποίησης (ημέρα).» Μέρα και νύχτα Με άλλα λόγια, για να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση από την εγρήγορση στην υπνηλία και αντίστροφα, οι πελάτες του ξενοδοχείου χρειάζονται ένα ωραίο ζεστό και λαμπερό φως το βράδυ και ένα υψηλής έντασης ψυχρό φως κατά τη διάρκεια της ημέρας. Τα φωτιστικά σώματα υπάρχουν για να αντιμετωπίζουν τα συγκεκριμένα στάδια του Κιρκάδιου ρυθμού. Για παράδειγμα το Wake-Up Light (LED) της Philips, αυξάνει σταδιακά τα επίπεδα φωτισμού για πάνω από 30 λεπτά, προκειμένου να εξασφαλιστεί μια απαλή, φυσική διαδικασία εγρήγορσης. Αλλά θα μπορούσαμε να αναμένουμε για ένα μικρό χρονικό διάστημα ώστε ένα σύστημα έξυπνου φωτισμού να μπορέσει να διαχειριστεί τους μεμονωμένους κύκλους ύπνου κατά τη διάρκεια του εικοσιτετράωρου, ικανοποιώντας και τις ‘νυχτερινές κουκουβάγιες’ και τους ‘πρωϊνούς κορυδαλλούς‘. «Εμείς δεν προτείνουμε έναν βέλτιστο κύκλο ύπνου μια και αυτό που είναι σωστό για κάποιον, δεν έχει τα ίδια αποτελέσματα σε κάποιον άλλον» λέει ο Luc Schlangen της Philips. «Η έρευνά μας δείχνει ότι είναι σχεδόν αδύνατο να συστήσουμε έναν ιδανικό κύκλο ύπνου-εγρήγορσης για ένα άτομο, επειδή δεν έχουμε όλοι τον ίδιο φυσικό Κιρκάδιο ρυθμό. Αν και γνωρίζουμε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν Κιρκάδιο ρυθμό που ξεπερνάει σε διάρκεια το 24ωρο, η ποικιλία μεταβολών από άνθρωπο σε άνθρωπο είνα τεράστια.» Ποια επομένως μπορεί ναι είναι η καλύτερη επιλογή για τον υπεύθυνο ενός ξενοδοχείου που επιθυμεί το καλό και το σωστό για τους πελάτες του; «Ένα γενικό φως δωματίου που ντιμάρεται και μπορεί να προσφέρει ζεστά λευκά χρώματα, και επιπλέον ιδανικά ένα φως κατεύθυνσης, κίτρινο προς κόκκινο, ελεγχόμενο από αισθητήρα ή on/off, προς αποφυγή της απότομης μείωσης του φωτός καθώς νυχτώνει» προτείνει ο Andreas Wojtysiak. «Ένα φωτιστικό σώμα τύπου spot θα έδινε ένα θερμό λευκό φως για ανάγνωση. Για το πρωί, ένα φως που χαμηλώνει σταδιακά πριν από το ξύπνημα, ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία αφύπνισης. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ένα ψυχρό λευκό φως σε υψηλά επίπεδα φωτισμού εφόσον κάποιοι περνούν αρκετό διάστημα της μέρας μέσα στο χώρο» Πηγή: http://luxreview.com/article/2015/03/are-your-lights-keeping-your-guests-awake-
Copyright © 2018 FOS Designed and developed by Netsteps